Počítač je našou súčasťou...

Zhrnutie učiva

Históriu počítačov môžeme vymedziť ako obdobie, od kedy sa začal vývoj počítačových strojov až do súčasnosti. V dnešnej dobe sa počítač považuje za univerzálne použiteľné zariadenie na automatické spracovanie údajov.

Historický vývoj počítačov a generáciu počítačov delíme do etáp:

  1. Počítačová kamenná doba;                      
  2. Prvé mechanické kalkulátory;
  3. Prvé programovateľné stroje;                  
  4. Analógové stroje;
  5. Počítače 0. generácie;                              
  6. Počítače 1. generácie;
  7. Počítače 2. generácie;                              
  8. Počítače 3. generácie;
  9. Počítače 4. generácie;                               
  10. Počítače 5. generácie – súčasnosť.

Prehľad vývoja počítačov v 20. storočí:

Obdobie

Veľkosť

Z čoho

Na čo

40. roky

haly

elektrónky

vojenské účely

50. roky

miestnosti

tranzistory

vojenské účely, hromadné spracovanie údajov

60. roky

skrine

integrované obvody

hromadné spracovanie údajov, vedecké účely

70. roky

malé skrine

lepšie integrované obvody

široké využitie v ekonomike a vede

80. roky

krabice na stole

mikroprocesor

preniká do všetkých oblastí zpracovania a prenosu informácií

90. roky

zošit A4

výkonnejší mikroprocesor

prenikol do všetkých oblastí života

 

Architektúru počítača môžeme definovať ako súhrn konštrukčných princípov zariadenia na spracovanie dát. Patrí sem formát základných inštrukcií, vnútorná reprezentácia dát a na nich prebiehajúce operácie, štruktúra funkčných jednotiek, definícia rozhrania medzi funkčnými jednotkami a externými zariadeniami a taktiež stavebný plán, podľa ktorého sa spájajú jednotlivé časti do celku, aby mohlo zariadenie plniť dané požiadavky.

Dodnes platí teória Johna von Neumanna s menšími zmenami, a sú pre ňu charakteristické nasledujúce vlastnosti:

  • počítač sa skladá z piatich základných častí, t. j. procesor ALJ, radič, operačná pamäť, vstupné zariadenia, výstupné zariadenia (viď nižšie tabuľku),
  • program je uložený v pamäti počítača,
  • procesor vykonáva inštrukcie programu postupne,
  • údaje sa spracúvajú v dvojkovej sústave.

Časť PC

Popis

ALJ

(aritmeticko-logická jednotka)

Jednotka vykonávajúca všetky aritmetické a logické operácie. Obsahuje bloky určené na aritmetické operácie ako sčítanie, odčítanie, násobenie a delenie. Zároveň obsahuje bloky na logické operácie ako porovnávanie a pod. Úlohou ALJ je krok po kroku vykonávať program uložený v pamäti.

Radič

(riadiaca jednotka)

Riadiaca jednotka počítača, ktorá riadi jeho celú činnosť. Toto riadenie sa uskutočňuje pomocou riadiacich signálov, ktoré predáva každému zariadeniu. Reakciou na riadiace signály sú stavové hlásenia radiča, ktoré sú mu posielané na spracovanie a následné rozhodnutie nad ďalším krokom.

Operačná pamäť

Slúži ako skladisko pre samotný program, dáta programu, dočasné skladisko pre medzivýpočty a samotné výsledky. V operačnej pamúti sa nachádzajú miesta na uloženie daných dát, ktoré je možné adresovať a tým čítať a zapisovať z a do ľubovoľného miesta v pamäti. Najzákladnejšou bunkou pamäte je jeden bit, ktorý reprezentuje logický stav 0 alebo 1. Množina ôsmich bitov sa nazýva jeden bajt.

Vstupné zariadenia

Zariadenie, ktoré slúži na vstup programu a dát.

Výstupné zariadenia

Zariadenie, ktoré slúži na výstup spracovaných dát, ktoré ALJ spracovala pomocou programu.

 

V súčasnosti existuje viacero druhov počítačov, či už ide o sálové stroje alebo také, ktoré sa vmestia do vrecka. Počítače môžeme rozdeliť podľa viacerých kritérií:

  1. Podľa oblasti použitia;
  2. Podľa spôsobu zobrazenia informácií a účelu ich použitia;
  3. Podľa spôsobu použitia;
  4. Podľa režimu práce;
  5. Podľa generácií;
  6. Podľa veľkosti, výkonnosti a určenia.

Najdôležitejšou skupinou sú osobné (personálne) počítače, ktoré v súčasnosti tvoria neoddeliteľnú súčasť každého človeka, učiteľa či samotného žiaka. Ide o klasické počítače typu IBM PC a sú určené pre jedného používateľa (osobu). Využívajú sa na prácu s kancelárskym, aplikačným softvérom, až po riadenie technologických procesov, tzn. vo firmách, školách, na úradoch, ale aj v domácnostiach na vzdelávanie, komunikáciu či zábavu.

Späť na Úvodnú stránku

Didaktický autotest

 

Vyhľadávanie

© 2015 Produced by Barlíková Eva, Ing. (dpš2)